Logo V

UA

Project “Pedagogy of Folk High Schools”

The first seminar in Ukraine dedicated to the pedagogy of Scandinavian folk high schools
About
The program was initiated by Serhiy Chumachenko — the founder of the People’s Higher School “Vovchok,” and Iryna Maister-Bergman [Rector of Mångkulturella Folkhögskolan in Gothenburg, Sweden].
The main goal of the project
Is to introduce the methodology of folk high schools and the values-oriented pedagogy of Scandinavian countries. We plan to continue holding such seminars in the future to develop educational programs for those interested in folk high schools and for those who want to understand the principles of the Nordic pedagogical approach.
Events Held as Part of the Project:
1. Offline Seminar "Pedagogy of Folk High Schools"
The event took place from July 31 to August 2, 2024, at the Vovchok Folk High School [Chernihiv Region]. This was the first offline seminar in Ukraine dedicated to the educational philosophy, ethics, methods, and didactics that constitute the methodology of folk high schools. It provided an opportunity to form a complete picture — from the ideological features of the Nordic welfare state model to the ideas, philosophy, values, ethical principles, methods, and didactics used in such educational institutions.
Main Topics of the Seminar:
  • The socio-political system of Scandinavian countries and education: Why these aspects are interconnected, and why it makes no sense to consider the education system in isolation from the socio-political system.
  • Folk education and folk high schools: The philosophy of folk education, methodology, and its significance for societal development.
  • Dialogue as a key instrument of the didactics of folk education: Why this is important for Ukrainian society.
2. Seminar "Values-Oriented Education in Sweden"
This event occurred from August 5 to August 8, 2024, at the Vynnyky Sanatorium School [Lviv Region]. It involved directors and teachers of general education schools. The organizers demonstrated how the idea of a welfare society relates to the values-oriented education system in Sweden. This approach provides an understanding of many features of Scandinavian education — the partnership between the child and the adult, the considerable freedom and influence children/students have over all educational processes, and the assessment features that make learning as safe as possible, encouraging children to take responsibility for their own lives.
Project Duration:
August 2024.
Financing:
  • The NGO “Vovchok Folk High School”;
  • The project was initiated by Serhii Chumachenko and Iryna Maister-Bergman;
  • Karibu Ukrainian Scandinavian folkbildning network.
Project Partners
  • The main partner is the Swedish folk higher school Mångkulturella Folkhögskolan with support from the Karibu Ukrainian Scandinavian Folkbildning Network.

Other projects

Want to learn more about the project?

Ukraine, 17032,
Chernihiv oblast, Chernihiv district,
Vovchok village, Nezalezhnosti St, 69а

Leave your details for a consultation

2019 – 2021 Академічні дослідження

  • Початок академічного дослідження.
  • Участь у науковій конференції інституту Mimer при університеті Лінчепінга (Швеція).
  • Відвідування Народних вищих шкіл у Малунзі, Кіруні, Лінчопінгу.
  • Вивчення робіт дослідників НВШ з країн Північної Європи, Балтії, США, Канади, Польщі.
  • Підтвердження гіпотези про наріжне значення галузі неформальної освіти дорослих для розвитку усвідомленого, проактивного суспільства.
  • Підготовка проєкту Концепції Української Народної вищої школи.

August 2022 — to this day Repairing and trainings

  • Organizing the activity of Training Center for Basic Tactical Medicine on the base of the Folk High School Vovchok.
  • Equipping a dormitory for 16 people and two classrooms for the start of classes at the School and Training Center for Basic Tactical Medicine for military and civilians.
  • Preparing development programs for civil society.
  • Instructors are conducting training for unoccupied settlements in Kyiv and Chernihiv regions.
  • Preparing training on mine safety and psychological help.
  • Continue repairing the school.

2016 – 2018 Знайомство з фолькбільдунґом

  • Знайомство із системою освіти Швеції, відвідування першої Народної вищої школи Біскопс Арно.
  • Початок дослідження феномену народної освіти у Швеції (folkbildning) і Народних вищих шкіл.
  • Виникнення гіпотези про те, що скандинавські країни мають унікальну гуманітарну технологію трансформації суспільства, що ґрунтується на галузі неформальної освіти дорослих.
  • Вивчення ролі Народних вищих шкіл як ключового елемента інфраструктури неформальної освіти дорослих.

2019 – 2021 Академічні дослідження

  • Початок академічного дослідження.
  • Участь у науковій конференції інституту Mimer при університеті Лінчепінга (Швеція).
  • Відвідування Народних вищих шкіл у Малунзі, Кіруні, Лінчопінгу.
  • Вивчення робіт дослідників НВШ з країн Північної Європи, Балтії, США, Канади, Польщі.
  • Підтвердження гіпотези про наріжне значення галузі неформальної освіти дорослих для розвитку усвідомленого, проактивного суспільства.
  • Підготовка проєкту Концепції Української Народної вищої школи.

2021 Придбання будівлі для школи

  • Після річних пошуків — придбання двох будівель старої школи (1912 та 1886 років) у селі Вовчок Чернігівської області.
  • Початок ремонтно-відновлювальних робіт.

24 лютого 2022 – серпень 2022 Підготовка інструкторів

  • З перших днів війни ми були зосереджені на організації освітньої діяльності у сфері тактичної медицини для надання допомоги постраждалим під час бойових дій. Фінський дослідник руху Народних вищих шкіл описав основні функції НВШ у роки війни: медична підготовка, підготовка суспільства до життя і діяльності в умовах війни.
  • Партнерство з національною агенцією однієї зі Скандинавських країн для підготовки інструкторів тактичної медицини за стандартами ТССС/ТЕСС. Сприяння в організації ГО «Тактична медицина Північ», засновниками якої стали випускники першого курсу тренерів.
  • Реєстрація ГО «Народна вища школа «Вовчок», відкриття рахунків.
  • Рішення про створення Центру підготовки з основ тактичної медицини для військових та цивільних осіб на базі Народної вищої школи «Вовчок». Підтримка ініціативи партнерами.

Серпень 2022 - до сьогодні Ремонтні роботи і тренінги

  • Організація діяльності навчального центру тактичної медицини на базі Народної вищої школи «Вовчок».
  • Обладнання гуртожитку на 16 місць та двох навчальних аудиторій для початку роботи Школи та Центру підготовки з основ тактичної медицини для військових та цивільних осіб.
  • Підготовка програм розвитку громадянського суспільства.
  • Інструктори проводять два тренінги для деокупованих населених пунктів Київської та Чернігівської областей. 
  • Працюємо над розробкою тренінгів з мінної безпеки та психологічної допомоги.
  • Продовжуємо ремонтні роботи у школі.

February 24, 2022 — the beginning of the war – July 2022 Training instructors

  • Since the very first days of the war, we’ve been focused on the organization of educational activity in the field of tactical medicine to provide assistance to victims of military actions. A Finland researcher working on Folk high school movement described the main functions of FHS in wartime: medical training, training the society to live and act in war.
  • Partnership with a national agency from one of the Scandinavian countries to train Tactical Medicine Instructors on TCCC/TECC Standards. Assistance in organizing the NGO TACTICAL MEDICINE NORTH  organization, founded by the alumni of the first training course.
  • Registering the NGO Folk High School Vovchok organization, opening accounts.
  • The decision to create a Training Center for Basic Tactical Medicine for military and civilians on the base of the Folk High School Vovchok. Support from partners.

2021 Purchasing school building

  • After a year of searches, purchasing two buildings of an old school (1912 and 1886 years) in the Vovchok village, Chernihiv Oblast.
  • Beginning repairing works.

2019 - 2021 Academic research

  • Beginning academic research.
  • Participating in Mimer institution science conference at the University of Linköping (Sweden).
  • Attending Folk High Schools in Malung, Kiruna, Linköping.
  • Studying the works of Folk High School researchers from Northern Europe, Baltics, the USA, Canada, Poland.
  • Confirming the hypothesis about the cornerstone significance of non-formal public adult education to develop a conscious and proactive society.
  • Preparing the Concept of Ukrainian Folk High School project. 

2016 -2018 Meeting Folkbildung

  • Getting acquainted with the Swedish education system, attending Biskops Arnö, the first Folk High School.

  • Beginning the research of Swedish folkbildning and Folk High Schools phenomenon.
  • The emergence of a hypothesis that Scandinavian countries have a unique technology to transform society, based on the field of non-formal public education for adults. 
  • Studying the significance of Folk High Schools as a cornerstone element of non-formal public adult education.

Leave your contacts, and we will reach you to discuss the details.

Будь ласка, залиште свої дані, і ми зв’яжемось з вами, щоб обговорити деталі.

Leave your contacts, and we will reach you to discuss the details.

Залиште дані для консультації

Будь ласка, залиште свої дані, і ми зв’яжемось з вами, щоб обговорити деталі.